Painting Buddha Workshop 2015 – Frozen Fortune miniatuur (Dag 2)

Na letterlijk het ijs van mijn auto gekrabd te hebben (hoe toepasselijk) begonnen we weer vol goede moed aan dag 2 van de workshop.

Base bijschuren

Na wat algemene uitleg hebben we eerst de base afgemaakt door alles glad te schuren en voor te bereiden om in de grondverf te zetten. Mijn base moest daarvoor helemaal met PVA-lijm bedekt worden omdat anders de grondverf het styrodur zou opvreten.

Styrodur base bijschuren

Na het nodige schuurwerk was het tijd om zowel het figuur als de dwerg in de grondverf te zetten. We kozen hiervoor om een zwarte basis laag aan te brengen en nadat deze droog was ook nog een witte laag eroverheen aan te brengen zodat de natuurlijke lichtval benadrukt kon worden.

Na de lunch hebben we alle bases op een tafel naast elkaar gezet om te zien wat voor verhalen een ieder bedacht had. Dan zie je pas hoeveel fantasie en creativiteit heeft en wat voor variaties er gemaakt kunnen worden met 1 figuur.

Een "willekeurig" aantal verhalen

Painting the miniature

Nu werd het dan toch echt tijd om met het schilderen aan de slag te gaan. Er werd ons gevraagd om maximaal 3 basiskleuren te kiezen, 1 highlight kleur en 1 shadow kleur. Aangezien mijn base ijsblauw zou gaan worden en ik een complementair kleuren patroon wilde hebben koos ik ervoor om richting de bruintinten te gaan, met een beetje paars en groen om het bruin te balanceren. Ik koos als midtone kleur Vallejo Model Color Mahogany Sand, als highlight Vallejo Model Color Ivory en als schaduwkleur Vallejo Model Color Dark Sea Blue.

Complementaire kleuren t.o.v. het  blauw van de base

Loaded brush techniek

Na het kiezen van de kleuren werden we ingewijd in de kunst van de “loaded brush” natuurlijk uitgelegd door Mr. Loaded Brush himself Ben Komets. Uitleggen zal wat lastig zijn, aangezien je echt zelf moet ervaren hoe het werkt. In het kort komt het erop neer dat je je penseel vult met de basis kleur die je wilt gebruiken op een oppervlak en vervolgens doop je de punt van je penseel in de highlight kleur. Door deze met een vloeiende beweging op de ondergrond te zetten en van “boven-naar-beneden” uit te vloeien ontstaat er (na flink wat oefening) een mooie blend. Een aangepaste variant van wet-in-wet-blending. Zie hij mijn resultaat van geduldig loaded brushen. Hier merkte ik ook dat het paars dat ik wilde gebruiken toch uiteindelijk niet zo gelukkig gekozen was en dat ik eindelijk voor een groen en lichte bruin tint ben gegaan.

Painting Faces Buddha Style

Na het oefenen met de loaded brush techniek werd het tijd om met het gezicht aan de slag te gaan. Ben Komets legde dit uit aan de hand van een schema hoe kleuren in het gezicht het beste opgezet konden worden. Het verbaasde me dat je zelfs in zo’n klein gezicht nog zoveel verschillen aan kon brengen. Het maakt echt verschil!

Op naar dag 3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *